Faculty Development Resource Repository

The Fundamental Teaching Activities (FTA) Framework: Clinical Preceptor | Teacher Outside the Clinical Setting | Educational Leader

The following materials were selected by the Working Group on Faculty Development to complement the specific Domains and Tasks defined in the Fundamental Teaching Activities (FTA) Framework. The Working Group welcomes recommendations and feedback to expand and enrich these faculty development resources.

Clinical Preceptor

Domain

Clinical Preceptor: The teacher working with learners in the clinical setting, when patient care is being provided.

Tasks

Clinical Coach: A supervisor in day-to-day practice

Competency Coach: An educational advisor along the course of learner training


Teacher Outside the Clinical Setting

Domain

The teacher providing small- or large-group teaching sessions such as tutorials, seminars, lectures, rounds, online teaching, simulations, or other teaching outside the direct delivery of patient care.

Task

Teacher: Design and delivery of teaching sessions outside the clinical setting.


Educational Leader

Domain

Educational Leader: The teacher functioning as an educational program/curriculum planner or administrator, for teachers, faculty, and educational programs.

Tasks

Educational Programmer: Design and development of educational programming

Educational Administrator: Leadership roles in teaching sites and educational programs

Ressources pour enseignant en contexte clinique | Enseignant hors du contexte clinique | Ressources pour leader pédagogique

Le Groupe de travail sur le développement professoral a sélectionné les ressources suivantes pour compléter les domaines et les tâches présentés dans le Référentiel d’activités pédagogiques fondamentales. Le Groupe de travail accueillerait favorablement toute recommandation ou tout commentaire afin d’étoffer et d’enrichir ces ressources.

Ressources pour enseignant en contexte clinique

Domaines

Enseignant en contexte clinique : le clinicien enseignant qui agit comme superviseur et travaille avec les apprenants dans un contexte de soins aux patients.

Tâches

Superviseur au quotidien : Agit à la manière d’un « coach » de la pratique clinique pour l’apprenant en stage

Accompagnateur pédagogique : Guide l’apprenant dans son développement pendant sa formation 


Enseignant hors du contexte clinique

Domaine

Enseignant hors du contexte clinique : l’enseignant qui dispense des formations en groupe (petits ou grands), dont des tutorats, des séminaires, des exposés, des tournées hospitalières, des séances de formation en ligne, des simulations ou autres types de formation effectués sans prestation directe de soins aux patients.

Tâche

Enseignant : Effectue la conception et la mise en oeuvre d’une séance de formation 


Ressources pour leader pédagogique

Domaine

Leader pédagogique : l’enseignant à qui est confiée la responsabilité de concevoir un programme/cursus de formation ou qui exerce une fonction de gestionnaire académique (telle que la direction de programme).

Tâches

Concepteur de formation : Conçoit et développe un programme, une partie de programme ou un cursus de formation

Gestionnaire académique : Assume un rôle de direction dans un milieu de stage du à l’échelle du programme lui-même

Search by Hook (Topic)

Hooks: Assessments | Feedback | The knowledgeable learner| Learner in Difficulty | Learning Plan| Reflection on own teaching| Safety of learner and/or patient | Selectivity and Clinical reasoning| Time management| Trust

Fundamental Teaching Activities (FTA) Framework

FTA Image.JPG

Le Référentiel d’activités pédagogiques fondamentales

to%20edit.JPG

Suzie.png

Suzie.png

FTA%20images.jpg

FTA%20images.jpg


Viewed 8,454 times